tirsdag, mars 20, 2007

Gamle reklamefilmer

Jeg begynte å jobbe på filmarkivet i Oslo, hvor jeg skulle skrive små referater eller omtaler av diverse norske filmer. Det endelige målet var 500 stk, men for å få opp tittelantallet ble jeg gitt en liste på 140 gamle reklamefilmer fra 20- til 60-tallet. Mange av 50-tallsfilmene ligger ute på Filmarkivets websider, og kan bare anbefales på det varmeste. De er skide fede mand.
I dag har jeg ikke sett noen filmer, men konsentrert meg om 20- og 30-talls-reklamene. I utgangspunktet har jeg bare en tittel og en kort tekst å forholde meg til, og noen av dem er ganske kryptiske. Nesten alle er reklame enten for sigaretter, såpe eller en klesbutikk som het Magasin du Nord. Noen av titlene er fantastisk drømmende, og jeg slenger ut en topp ti-liste:

- Konduktørens drøm
- Teddy på biltur (reklame for Teddy cigaretter)
- Skjæbnen
- Hvad bringer han den sælsomme mann? Den store sultan på Karl Johan?
- Chefens cigaretter
- Pilso-pilso! (jepp jepp, reklame som viser italienske og amerikanske turister på fylla i Oslo)
- Vi sylter
- Chocolade-Bob : hvad Amerika mener om chocolade
- Blue Master : en harmoni

... og den aller aller beste til slutt:

- Manden som gjør hvad der falder ham ind

Wow. Tidsmaskin noen?

Ingen kommentarer: