torsdag, mars 29, 2007

Får ikke mer moro enn man lager seg selv...

Aller først, litt mer om min nye jobb. Den går ut på å skrive små engelske tekster om filmer, de fleste dokumentariske og historiske. I noen tilfeller har jeg sett filmen, men oftere og oftere baserer jeg meg på tidligere norske beskrivelser. Til tross for hva du kanskje tror du vet om meg, er jeg i virkeligheten en perfeksjonist og en flisespikker, og jeg bruker derfor massevis av tid på faktasjekking og å finne korrekte engelske uttrykk for ting, særlig institusjoner og sånt. Ikke helt overraskende snubler jeg ofte over Sterke Meninger på internett.

Tenkte jeg skulle dele litt av gleden med alle dere som sitter og gjør "ordentlige" jobber, og derfor ikke kan kaste bort timesvis på å fordype dere i internettets fascinerende dynamikk.

Brunskjorte-paranoia
De siste ukene har jeg blitt overbevist om at paranoiaen på høyresiden av det politiske spekteret er langt sterkere enn den er på venstresiden. Jeg snubler langt oftere over høyrevridd konspirasjonsteori og paranoia enn venstrevridd, og ærlig talt, den er også mer underholdende lesning. Kanskje det har å gjøre med landet man bor i, ikke vet jeg.

Dette innlegget snublet jeg over da jeg prøvde å finne ut hva Sogn skole opprinnelig het da den åpnet (eller snarere, da de la ned grunnsteinen i 1961). Det er (som de aller fleste morsomme innlegg) skrevet i et åpent forum som tillater full anonymitet, og vår venn Asthor har tilsynelatende benyttet seg av full anonymitet:
http://forum.skadi.net/showpost.php?p=375649&postcount=2

Til tross for ekstremt hårete meninger, påståelighet og et temmelig lettvint forhold til skillet mellom fakta og mening, merket jeg at jeg fant innlegget fascinerende/skummelt særlig av to grunner.

Øverst til venstre har programmererne lagt inn en funksjon som viser skribentens "reputation". Jeg sjekket det ut, dette er noe andre brukere stemmer for, og grønn reputation er veldig, veldig bra. Det betyr (såvidt jeg forstår) at Asthor er en populær fyr på Skadi forum. Hmm...

Det andre er at når man leser innlegget synes det som han blir gradvis verre i engelsk. Jeg undres på hvorfor han i det hele tatt velger å skrive på engelsk når ingen andre har funnet saken interessant nok til engang å legge inn en kommentar...

Aller sist i innlegget sitt hevder Asthor skråsikkert at demonstrasjonen påfølgende lørdag kommer til å bli et terror-helvete. Med mitt korttidsminne kunne jeg ikke huske denne demonstrasjonen, men kjære gamle google kunne hjelpe meg også her:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/spesial/article1221019.ece

Åh, paranoia - du er en brysk herskerinne!

1 kommentar:

Anders Cameron sa...

Hm. Asthor, ja. Det må jo være slitsomt for ham, stakker, å gå rundt å være så veldig redd hele tiden?